Socoteli după ureche: Strategia de transport urban în Oradea abundă în erori

Documentul ce stabileşte strategia de transport urban din Oradea pentru următorii 14 ani, aşa-numitul plan de mobilitate urbană pe care Institutul de Cercetări INCERTRANS al Ministerului Transporturilor l-a făcut la comanda OTL şi a Primăriei, programat să fie dezbătut public astăzi, a fost făcut semi-profesionist.

Un orădean a semnalat municipalităţii că studiul abundă în erori de calculare a unor procentaje. De pildă, creşterea medie a populaţiei urbei între anii 2010 şi 2015, calculată în baza statisticilor privind numărul de locuitori al oraşului, este prezentată ca fiind de -0,19%, deşi în realitate rezultatul corect al calculului este -0,23%.

La fel, creşterea numărului de salariaţi în aceeaşi perioadă nu e de +1.07%, cum scrie în plan, ci de +1,38%. O diferenţă şi mai mare se regăseşte la creşterea anuală a numărului de vehicule din oraş, care nu este de +2,68%, cum arată planul, ci de +3,23%.

Desigur, discrepanţele par nesemnificative, dar o strategie ar trebui să se bazeze pe date corecte. Autorul sesizării le-a mai semnalat edililor că studiul a făcut prognoze de mai multe feluri, dar a omis una dintre cele mai importante pentru traficul orădean: populaţia şcolară.

Or, fără să ţină cont de câţi elevi şi studenţi se vor mişca prin oraş, e clar că strategia nu face 2 bani. Dar, cum planul a fost plătit în cadrul unui proiect al OTL cu fonduri UE, riscă să ne coste cam mulţi euroi…


*
*